baord
řeka
palác
1 pěšec, 2 kanón, 3 vůz, 4 kůň, 5 slon, 6 rádce, 7 generál

Generál / velitel

velitel (trad.) / (simp.)  jiàng general (trad.) / (simp.)  shuài

Pohyb a útok o jedno políčko vertikálně nebo horizontálně. Nemůže opustit palác.

Dva generálové se nemohou na sebe koukat v jednom sloupečku přes šachovnici - musí mezi nimi být figurka. Pokud k tomu dojde, vítězí hráč na tahu.

Na obrázku vidíte, kde v paláci generál a rádce začínají.
palac

Rádce / strážce

strazce (trad.) / (simp.)  shì radce (trad.) / (simp.)  shì

Pohyb a útok o jedno políčko diagonálně a nemůže opustit palác.

Slon / ministr

slon (trad.) / (simp.)  xiàng ministr (trad.) / (simp.)  xiàng

Pohyb přesně o dvě políčka diagonálně a nemůžou přeskakovat figurky. Slon nemůže překročit řeku - obranná jednotka. Začíná stojící vedle rádce.

Kůň

kunB (trad.) / (simp.)  ma3 kunR (trad.) / (simp.)  ma3

Kůň se pohybuje o jedno políčko vertikálně nebo horizontálně a poté jedno políčko diagonálně. Na začátku kůň stojí vedle slona ve stejné řadě.

Na obrázku vidíte, že červený kůň může vzít černého, ale černý kůň nemůže vzít červeného, protože mu v cestě překáží figurka.
kun_tahy

Vůz

vuzB (trad.) / (simp.)   vuzR (trad.) / (simp.)  

Vůz se pohybuje vertikálně nebo horizontálně na jakoukoliv vzdálenost. Nemůže přeskakovat figurky. Začíná stojící u koně ve stejné řadě.

Kanón

kanonB (trad.) / (simp.)  pào kanonR (trad.) / (simp.)  pào

Kanón se pohybuje jako vůz, horizontálně a vertikálně, a nemůže přeskočit figurku, pokud neutočí. Vzdálenost útoku je neomezená, ale musí při tom přeskočit jakoukoliv jednu jinou figurku (pomocný bod při míření). Kanón začíná stojící o dvě políčka dál před koněm.

Na obrázku vidíte, jak kanón stíří přes pomocnou figurku na volitelnou vzdálenost.
kanon_tahy

Pěšec

pesecB (trad.) / (simp.)   pesecR (trad.) / (simp.)  bīng

Pohyb a útok o jedno políčko směrem dopředu před řekou a za řekou můžou ještě po jednom políčku do stran. Nediagonálně a nemůžou se vracet. Pět pěšců začíná stojících v druhé řadě za řekou ob políčko mezi sebou.

Na obrázku vidíte šachmat. Za předpokladu, že kanón je v bezpečí, kůň už není třeba.
sachmat